Organizacja konferencji – jak zaksięgować koszty konferencji

koszty konferencji jak zaksięgować

Gdy podejmujmy się organizacji konferencji, wskazane jest, byśmy mieli świadomość, jaka odpowiedzialność na nas spoczywa. Stąd ważne jest dopięcie naszego przedsięwzięcia na „ostatni guzik”. Nie chodzi jedynie o wybór odpowiedniego miejsca, ale również o księgowanie kosztów konferencji i zakwalifikowanie ich do odpowiedniej kategorii.

Rozliczanie kosztów konferencji

Konferencja – niezależnie od tego, czy jest to konferencja reklamowa czy reprezentacyjna – zawsze stanowi wizytówkę naszej firmy i marki. Z pewnością jest też miejscem spotkań branżowych i nawiązywania cennych kontaktów, dlatego należy przygotować ją w sposób przemyślany, który pozwoli zaprezentować naszą markę w jak najkorzystniejszym świetle. A to wiąże się z kosztami, i to wcale niemałymi. Jednak  – istnieje możliwość odpisania kosztów konferencji od podatku dochodowego.

Koszty konferencji dotyczą też pracodawców

Warto przy tym zauważyć, że koszty konferencji dotyczą nie tylko ich organizatorów, ale również i pracodawców, którzy fundują swym pracownikom wyjazd na konferencję. Jak zatem księgować koszty konferencji? Odpowiadając na to pytanie, należy przede wszystkim określić, jaką funkcję dla naszej marki spełnia dana konferencja – czy jest to funkcja reprezentacyjna czy reklamowa.

Koszty konferencji można podciągnąć pod reklamę

Zazwyczaj nadrzędnym celem konferencji jest zaprezentowanie marki, produktów czy też usług dla pozyskania nowych klientów. A zatem tego typu wydarzenia mają charakter reklamowy. Stąd – koszty konferencji można podciągnąć pod reklamę czyli koszty uzyskania przychodu. Należy jednak zaznaczyć, że tak się dzieje tylko w przypadku, gdy konferencja ma charakter reklamowy. Jeśli jej celem jest reprezentacja firmy – poniesione koszty nie mają już takiego charakteru.

Koszt podatkowy konferencji

Koszt podatkowy stanowią koszty związane z wynajęciem sali, powierzchni czy stoiska (o ile są związane z działalnością gospodarczą i służą zabezpieczeniu lub zachowaniu źródła przychodów). Podobnie od podatku możemy odpisać koszt ulotek czy innych gadżetów z logiem firmy, które wręczamy gościom. Możemy te wydatki potraktować jako koszt uzyskania przychodu. Z kolei koszty posiłków, alkoholu czy prezentów bez loga firmy, które wręczamy gościom, stanowią koszty reprezentacyjne.